Business angels overtuigen

Een business angel overtuigen is niet makkelijk, maar soms noodzakelijk voor zakelijk succes. Bijvoorbeeld omdat je eerst een innovatie moet uitwerken of een markt moet veroveren voordat je bedrijf winst gaat maken. Je kunt dan naar de bank, maar zonder onderpand is dit vaak een lastige zaak. Een andere optie is lenen van bekenden of je eigen netwerk. Als dit ook niet lukt moet je op zoek naar een investeerder.

Die investeerder kan een grote maatschappij zijn maar starters gaan het meeste in zee met zogenaamde business angels. Deze investeerders worden ook wel eens omschreven als draken (dragons), versterkt door het TV programma Dragon’s Den, of als informal investors.

Business angels

Je kunt een hele branche natuurlijk niet over een kam scheren maar over het algemeen zijn business angels (oud)ondernemers die zelf veel succes hebben (gehad) met het eigen bedrijf en nieuwe starters graag helpen dat succes ook te behalen. Veel business angels zijn zelf nog zakelijk actief en bieden naast kapitaal ook tijd en inzet, met name in de vorm van het aanspreken van een uitgebreid netwerk en directieadviezen.

Business angels zijn soms lastig te vinden, en als je er al een gevonden hebt die mogelijk interessant voor je is blijkt het bijna onmogelijk hem ook nog eens te overtuigen. Bijna, want onmogelijk is het overtuigen van een business angel niet. Met de volgende zeven tips kun je jouw kansen op het overtuigen van business angels aanzienlijk verbeteren!

Zoek de juiste angel

Jij bent misschien alleen op zoek naar een zak geld. Business angels zijn wat kritischer. Zij willen feeling hebben met de business en investeren meestal alleen in sectoren waarin ze zelf actief zijn (geweest) en die ze redelijk kennen. Als je een logistiek bedrijf opzet moet je geen business angel zoeken die alleen in de zorg investeert.

Angels overtuig je met een goede pitch

Dit geldt eigenlijk altijd als je mensen moet overtuigen, en dus zeker als je een business angel zover wilt krijgen om tienduizenden euro’s in jouw business te steken. Zorg voor een bondige heldere uitleg, oftewel een elevator pitch. In ongeveer dertig seconden moet je kunnen uitleggen wie je bent, wat je voor business hebt en wat je van een angel wilt om die volgende stap te kunnen maken.

Heb een helder businessplan

Heb je een business angel zover gekregen om jouw businessplan te lezen? Natuurlijk helpen goede cijfers en analyses om een cijfermatig persoon te overtuigen geld te investeren, maar meer nog helpt het als het businessplan er netjes en verzorgd uitziet en bondig geschreven is. Bij voorkeur met een complete samenvatting van maximaal een half A4tje.

Laat jezelf zien

Starters overschatten regelmatig de cijfers. Investeerders geloven daar maar de helft van. Lang niet altijd zijn het de cijfers die een business angel overtuigen om te investeren. Hij wil verleid worden. Een man zien met een passie die een droom wil waarmaken. En daar deel van uit gaan maken door de laatste missende schakel te kunnen zijn. Wees niet bang ook je zwaktes te delen maar richt je natuurlijk voornamelijk op je kansen en sterktes.

Presenteer het alsof je het geld al hebt

Een echte ‘turn off’ in een presentatie is als je alleen de dure problemen gaat brengen. Alleen maar laat zien dat je te weinig hebt, dat het zonder business angel niet lukt. Een business angel weet best dat je het zonder hem niet redt. Anders stond je nu niet bij hem maar bij een potentiële klant. Wat een business angel vooral wil weten is hoe jouw plan er, in details voor zover die mogelijk zijn, uitziet als hij wel besluit te investeren. Hoe beter je dit plan kunt vertellen hoe meer kans er is dat je hem zult overtuigen.

Laat je helpen

Heb je geen verstand van investeerders en investeren? Laat je dan vooraf eerst goed trainen of coachen. Volg eens een workshop van een netwerkorganisatie over pitchen of het overtuigen van een business angel.

Bereid je voor op vragen

En dan is het afwachten hoe je het vragenvuur van de business angels door komt. Want hoe belangrijk de eerste indruk bij een investeerder ook is, hij is pas binnen als het contract getekend is. Interesse, een derde afspraak of zelfs een letter of intent zeggen nog niet alles! Pas als je hem tot de laatste details hebt kunnen overtuigen kunnen jullie zaken doen.

Wees in ieder geval op de volgende tien vragen van een business angel voorbereid.

  • Wat wil je gaan doen? (de missie en visie)
  • Waarom wil je dat gaan doen? (wat is het probleem/de kans?)
  • Waarom ga juist jij dat doen? (jouw achtergrond)
  • Wanneer doe je dat? (hoelang heb je nodig?)
  • Wat is er nu? (de markt / de concurrenten)
  • Wat heb je nu? (hoever ben je)
  • Wat zijn volgens jou de grootste risico’s van het plan?
  • Wat heb je nodig om je missie te realiseren (Heb je een bedrag?)
  • Wat staat er tegenover? (aandelen? hoeveel is je bedrijf dan nu al waard?)
  • Wat kun je verder gebruiken? (coaching / synergie / huisvesting / PR
Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten