Ondernemingsplan

Voor het succes van een eigen bedrijf is een goede voorbereiding belangrijk. Om te beginnen met het op papier zetten van je ideeën. Zeker als je een financiering nodig hebt is het essentieel. Al is het schrijven van een ondernemingsplan voor sommige mensen al reden genoeg om er niet meer aan te willen beginnen.

Ondernemingsplan schrijvenElke ondernemer moet een eigen ondernemersplan schrijven voor hij van start gaat. Tenminste zo denken de meeste instanties zoals brancheverenigingen en deskundigen hierover.

Over wat je hier dan allemaal inzet zijn de meningen wat meer verdeeld. Marketeers vinden een krachtige kreet achterop een bierviltje soms al een mooie samenvatting. Als je zakelijk geld wilt lenen, bijvoorbeeld van de bank of informal investors, wordt er wel wat meer van een ondernemingsplan verwacht.

Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? Floryn of BridgeFund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.

Niet iedereen is goed in teksten schrijven

Niet elke starter heeft de kennis en ervaring om iets mooi op papier te krijgen. Gelukkig niet, anders hadden we wel erg veel tekstschrijvers in Nederland. Van een nieuw redactiebureau mag je een mooi document verwachten. Een startende horecaondernemer of restauranthouder heeft andere expertises, om maar een voorbeeld te noemen. Maar hoe overtuig je dan een bank of investeerder?

Allereerst is het een kwestie van gewoon eens doen. Begin er gewoon eens aan. Open een tekstverwerker en begin te typen. Vertel iets over jezelf, waarom juist jij een goede ondernemer zou zijn. Door jezelf goed te omschrijven wordt je plan persoonlijk en krijgt het een gevoel. Kijk waar jouw krachten of zwaktes als ondernemer liggen.

Dan iets over je plan zelf. Het product of dienst dat je wilt verkopen. Beschrijf niet alleen de dienst maar vertel ook wat voor probleem het oplost. Waarom wordt juist jouw product/dienst gekocht? Door wie? Wanneer of hoe? Waarin ben jij beter dan je concurrent? En tot slot een kosten/baten-analyse. Wat verwacht je te verdienen en wat kost het om dit te realiseren?

Gesprek over financiering

Begin er gewoon eens aan

Meestal gaat het na verloop van tijd opeens vanzelf. Als je er eenmaal aan begonnen bent kun je opeens niet meer stoppen en staat er vanzelf een tiental pagina’s vol met details over jouw ideeën. Een mooie inhoudsopgave en samenvatting ervoor en de inhoud is klaar.

Soms wil het helemaal niet lukken en heb je geen idee wat juist jouw unieke eigenschappen zijn. Dan kun je altijd inspiratie op doen door voorbeelden van ondernemingsplannen van het internet te zoeken. Neem deze vooral niet te serieus. Meestal is meer dan de helft voor jou helemaal niet relevant. Probeer je plan bij jezelf te houden en gebruik alleen onderdelen die voor jou echt belangrijk zijn.

Online staan veel voorbeelden van ondernemingsplannen.

Inspireren in plaats van analyseren

samen met een vriendin een analyse makenTe veel plannen staan bomvol met cijfers van externe partijen zoals het Bureau voor de Statistiek of allerlei krantenonderzoeken. Meestal overbodig want het zegt helemaal niets over jouw bedrijf.

Een prachtig inspirerend plan dat misschien nog een paar onderbouwingen mist zal sneller een investeerder overtuigen dan een compleet maar vreselijk saai stuk tekst met wel de juiste cijfers.

Probeer het bij jezelf te houden en gebruik alleen cijfers die écht invloed zullen hebben op jouw succeskansen. In plaats van allerlei opsommingen en cijfers kun je beter een paar grafiekjes tonen die er echt toe doen. Iedereen vindt het inspirerend om te zien waar je echt in uitblinkt. De broncijfers en analyses waarmee je tot deze cijfers gekomen bent kun je het beste in je bijlagen verwerken.

Opmaken en redigeren

Is je plan niet alleen voor jezelf maar moet je echt een geldgever overtuigen? Zorg dan niet alleen voor een rode draad en inhoud, maar ook dat het er vriendelijk uitziet en goed leesbaar is. Je plan hoeft echt geen vrolijke kleurtjes en bellen te bevatten, maar een mooie opmaak en spellingscontrole maken het plan veel fijner om te lezen. Een samenvatting is bij een klein ondernemingsplan van een paar kantjes al nuttig.

Tijd en aandacht

Niemand verzint een compleet bedrijf in een dag. Natuurlijk zijn goede ideeën snel gemaakt en kun je in een dag best wel wat op papier krijgen, maar een eigen bedrijf is een grote stap dus het kan zeker geen kwaad als je je vooraf goed oriënteert, of om het een dag of twee later zelf nog eens kritisch na te lezen.

Volg je binnenkort een seminar van de KvK? Neem je plan gewoon mee en misschien krijg je tijdens de dag extra inspiratie van de workshop of de andere deelnemers.

Laat je ondernemingsplan nakijken

Niemand is goed in alle onderdelen van een plan. Laat je helpen door vrienden of kennissen die met een kritische blik naar jouw plan kan kijken. Geef het plan bijvoorbeeld eens aan een eerlijke vriend of vriendin (of professionele tekstschrijver) en vraag die specifiek te kijken naar leesbaarheid, inspiratie of opmaak.

Iemand die verstand heeft van de Nederlandse taal, met een creatief beroep of financiële achtergrond kijkt vaak anders tegen jouw plan aan dan jijzelf.