Geldvoorelkaar biedt platform nu ook whitelabel aan
Met bijna 150 miljoen euro heeft Geldvoorelkaar verreweg het meeste geld via crowdfunding gefaciliteerd in Nederland. Nog altijd gaat het goed, in oktober ging er ruim 6 miljoen door het platform. Toch zien we dit niet altijd terug op vergelijkingssites. Wij vroegen Edwin Adams naar het verschil, en waar het platform verder zoal mee bezig is.
Geldvoorelkaar was in Nederland een van de eerste platforms voor crowdfunding en wist al snel hoge volumes te halen. Ondanks toenemende concurrentie mag het hierdoor zichzelf al jaren marktleider noemen. Voor 2018 noemde mede-oprichter en -eigenaar Edwin Adams eerder de doelstelling van 25-35 miljoen euro, waarmee hij naar eigen zeggen zijn marktleiderschap wel vast zou houden.
Die doelstelling is echter lager dan wat concurrenten realiseren en als we kijken we naar vergelijkingssites als Crowdfundingcijfers.nl lijkt dat bedrag ook niet meer haalbaar voor dit jaar. Al geven die sites volgens Edwin momenteel een vertekend beeld. “Tot 1 november is er voor ruim 22 miljoen via ons platform verlopen. We bieden sinds juni dit jaar via ons platform ook whitelabel aan en die bedragen zijn in die overzichten nog niet meegenomen.”
Platform whitelabel te gebruiken
Hiermee doelt Edwin op het feit dat grote adviesorganisaties tegenwoordig intern gebruik kunnen maken van de faciliteiten van Geldvoorelkaar. “Grote kantoren hebben soms voldoende investeerders om zelf een aanvraag te kunnen voorzien, maar missen de software en zitten niet op het papierwerk te wachten. Met ons partnerplatform kunnen we die problemen oplossen voor ze.”
Het eerste traject hiervan ging afgelopen juni live. Inmiddels zijn er meerdere partijen aangesloten en volgens Edwin zijn de kinderziektes er zeker uit. “We hebben inmiddels zo’n vijf miljoen euro gerealiseerd via de whitelabelomgeving, dus dat zit wel goed.”
Whitelabel-deel nog niet meegenomen in vergelijkingsoverzichten
Het geld dat via de whitelabel-omgeving loopt is niet direct zichtbaar als je de publieke campagnes op de site bij elkaar optelt, vandaar dat die niet altijd bij externe overzichten zichtbaar zijn. Maar voor Geldvoorelkaar kan de whitelabel-omgeving op den duur voor een mooie groei gaan zorgen en met de 147 miljoen euro die het platform toont op de site, zouden de ambities dit jaar inderdaad worden bereikt.
‘Nieuwe vastgoedlening gelanceerd’
Naast de whitelabel-omgeving heeft Geldvoorelkaar zijn leenvoorwaarden voor onroerend goed drastisch aangepast. “We financieren dit al jaren, maar merkten dat er op het gebied van commercieel vastgoed andere partijen waren die via specialisatie soms meer flexibiliteit of betere voorwaarden hadden. Denk aan het kosteloos tussentijds aflossen van een lening. Wij hebben daarom onze dienstverlening onder de loep genomen en hier is een compleet nieuwe vastgoedlening uit ontstaan.”
Volgens Edwin kunnen de vastgoedlening en whitelabel-omgeving zorgen voor extra groei, maar qua technische aanpassingen is hij nog niet tevreden. “Er zit nog veel meer aan te komen. Toen we in de crisis begonnen met crowdfunding was dat een mooi alternatief voor banken die de deuren gesloten hielden. Nu die weer actief de kranen opendraaien moeten we het nog meer hebben van betere producten en dienstverlening. Deze vernieuwingen zijn een mooie stap, maar er zit zeker meer aan te komen.”
Reacties