Bekende artiesten als investeerders

Bekende artiesten als investeerders

Een bekende artiest als investeerder? Het is de vraag of ze jouw bedrijfsmodel begrijpen. Maar als het je te doen is om geld, een netwerk en vooral exposure kunnen bekende artiesten juist interessant zijn als investeerder!

Justin Bieber is waarschijnlijk de enige 17-jarige die van ondernemers grote delen van het eigendom wordt aangeboden. Zo omschreef techblog Mashable gisteren het nieuws. En ze hebben gelijk. Het gaat ondernemers dan ook niet om zijn geld, ook al heeft Justin Bieber miljoenen.

Als iemand investeert in je bedrijf verwacht je al snel een tegenprestatie in de vorm van een mooi geldbedrag, dat je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van je bedrijf. Maar als je bedrijf eigenlijk al af is, en je vooral op zoek bent naar een investeerder om je bedrijf sneller te laten groeien, kan er ook een andere tegenprestatie tegenover staan. Exposure van bekende artiesten bijvoorbeeld. Lady Gaga en Justin Bieber bieden sinds kort deze mogelijkheid.

Artiesten hebben enorm bereik
Het zijn vooral zijn ruim twaalf miljoen Twitterfans en zijn enorme bekendheid op socialmedia websites als Youtube en Facebook, waar bedrijven vaak veel interesse in hebben. Met name voor bedrijven die graag bekend worden onder een jonge doelgroep. Een simpel filmpje op Google’s videosite, plus een korte tweet, kan direct zorgen voor een bekendheid onder miljoenen mensen wereldwijd. En dat is voor de extravagante Lady Gaga natuurlijk niet veel anders.

De manager van Justin Bieber, Scooter Brauwn, biedt via zijn website een simpel inschrijfformuliertje waarna er besloten wordt of het voor de sterren interessant is om te participeren. ā€œFor all of you young entrepreneurs out there watching, if you have a brilliant idea, Troy (Lady Gaga’s manager) and I will combine the powers of Lady Gaga and Justin Bieber. Give us a large piece of equity.ā€

Artiesten als investeerders
De eerste investeringen zijn inmiddels gedaan. Of er geld mee gemoeid is, of dat de complete tegenprestatie telkens in de vorm van exposure wordt aangeboden is niet bekend. Maar een investering zou in de fotodienst Thre.ad zijn. Een dienst die prima samengaat met socialmedia kanalen. Het bedrijf zelf ontkent de investering momenteel maar geeft aan dat de oprichter, Mimi Nguyen vooral contact heeft met Justin Bieber vanwege een non-profit organisatie waar zij beiden actief voor zijn.

Binnenkort Nederlands succes?
Justin Bieber en Lady Gaga zijn niet de eerste sterren die hun bekendheid gebruiken om startups te ondersteunen. Ashton Kutcher, Justin Timberlake en grote Amerikaanse rappers zijn tegenwoordig ook als investeerders bekend. In Nederland zijn er, los van het spraakmakende faillissement rond de Entertainment Groep, eigenlijk maar weinig echte verhalen van dit soort deals bekend. Welke Nederlandse artiest laat zien dat business en pleasure goed te mixen zijn, ook met gesloten portemonnee?

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten