Bedrijfswaarde berekenen

Je bedrijfswaarde bepalen is lastig en een spannend proces. Met name bij het onderhandelen met een investeerder of overnamekandidaat is de waardebepaling complex. Helaas is er niet één methode of getal, maar is het sterk afhankelijk van het moment, de reden of de markt. Al kun je wel een indicatie berekenen.

De ondernemingswaarde berekenen

bedrijfswaarde berekenenEr zijn verschillende methodes om een bedrijf te waarderen. Om die reden hoor je vaak ook verschillende getallen in de media. Je kent ze wel, die ondernemers in de Quote die op papier al multimiljonair zijn nog voor hun bedrijf werkelijk is verkocht. De waarde die in dit soort bladen staat is meestal niet meer dan een momentopname en aanname van verschillende factoren.

Er zijn verschillende methoden, maar het blijft altijd de vraag of dit ook werkelijk geboden wordt.

Geen enkele waarderingsmethode kan exact bepalen wat een bedrijf waard is, totdat er een werkelijke overname plaatsvindt. ‘Wat de gek er voor geeft’ is in principe eigenlijk de enige realistische manier om een bedrijfswaarde te bepalen. Wel zijn de factoren vooraf te beïnvloeden. Als je weet dat je jouw bedrijf wilt verkopen, kun je met sommige vuistregels wel alvast werken aan een goede indicatie van de bedrijfswaarde.

Wil je een bedrijf overnemen of denk je na over een bedrijfsovername? Brookz.nl biedt een groot aanbod aan bedrijven, handig stappenplan en hulp bij het bepalen van de bedrijfswaarde.

Moment en reden van invloed op bedrijfswaarde

Moment en reden hebben invloed op wat jouw bedrijf waard isHet moment en de aanleiding van het waarderen zijn van zeer grote invloed op de bedrijfswaarde.

Zo waardeert de belastingdienst met een methode die gericht is op het bepalen van de intrinsieke waarde, die je ook gebruikt om alle bezittingen mee te waarderen op de balans. Deze waardering is minder intensief en meer op het verleden gericht dan bijvoorbeeld een waardebepaling voor een investeerder.

De belastingdienst wil weten wat je aan bezittingen hebt. Een investeerder kijkt eerder naar de vrije kasstromen.

Als een investeerder besluit te investeren wil die daar vaak aandelen voor terug. Hoeveel een investeerder investeert is afhankelijk van de waarde van de aandelen van jouw bedrijf. Daarvoor kijkt deze meer naar toekomstige verdiensten. De toekomstige vrije geldstromen kun je bijvoorbeeld met de discounted cashflow-methode berekenen. De uitkomst hiervan verschilt meestal sterk met de intrinsieke waarde.

Bedrijfswaarde maximaliseren

waarde verhogenMet het eigen vermogen en toekomstige geldstromen van je onderneming kun je al snel een eerste indicatie berekenen maar bij een werkelijke overname wordt vaak alles uit de kast getrokken om de waarde van een bedrijf te maximaliseren.

Naast de inkomsten kun je ook kijken naar goodwill. Denk daarbij aan mogelijke eigendommen als domeinnamen, octrooien of merken. Als een bedrijf groeit kun je ook een deel toekomstperspectief meerekenen.

De waarde van de onderneming is afhankelijk van veel verschillende factoren.

Bij zo’n waardebepaling blijken de eerder genoemde cijfers die de belastingdienst te zien krijgt, nog niet eens de helft van de berekende bedrijfswaarde te zijn. Maar als reactie weten investeerders vaak ook van alles op te voeren waarom een bedrijf juist minder waard is. Van groeiende concurrentie en inzakkende markten tot nare lijken in de kast zoals in het verleden opgelopen boetes of negatieve publiciteit van jaren geleden.

De waarde goed beargumenteren en een indicatie realiseerbaar inschatten is van essentieel belang om een onderhandelingsproces met een investeerder, overnamekandidaat of samenwerkingspartner positief af te ronden. Er zijn speciale modellen en methodes die hierbij handvatten geven. Maar dat is dan ook alles wat deze methodes doen. Het bieden van structuur in het proces. De uitkomst van de berekening hoeft totaal geen realistisch beeld van de waarde te geven.

Verplicht je bedrijfswaarde bepalen

Wat de waarde van een onderneming is hangt dus niet alleen van het moment of de resultaten af, maar ook van het doel waarom je deze berekent. In de basis zijn er drie momenten waarop een bedrijfswaarde belangrijk is en meestal werken ze met verschillende berekeningen.

  1. Jaarlijks om een balans op te stellen
  2. Aanvraag van een financiering of vreemd vermogen
  3. Bij een overname of instap investeerders

Ten eerste is er bij rechtspersonen de verplichte bedrijfswaarde bepaling voor de overheid. Omdat vennootschappen zelf zakelijke financiële afspraken kunnen aangaan dienen deze jaarlijks een balans op te maken en deze bij de KvK te deponeren. Klanten kunnen zo elk jaar het eigen vermogen van de onderneming uitrekenen en op deze manier bepalen of ze het risico van zaken doen willen aangaan.

Op zoek naar extern kapitaal

Methodes om de bedrijfswaarde te bepalenAls er extra krediet van een bank of investeerder nodig is, wil deze vaak wat cijfers van de onderneming inzien.

Voor de bank kan het eigen vermogen sterk van invloed zijn op de bedrijfswaarde. Een hoger bedrag geeft meer zekerheid, en dus meer kans op succes. Het kan dan dus lonen om voor een aanvraag van vreemd vermogen eerst het eigen vermogen wat op te poetsen. Bijvoorbeeld door een uitgave tijdelijk even uit te stellen, of door debiteuren tijdelijk wat actiever te herinneren.

Een bank kijkt snel naar vermogen of liquide middelen. Een investeerder kijkt eerder naar de groeipotentie van een bedrijf.

Bij een investeerder die aandelen terug krijgt voor zijn investering is de bedrijfswaardebepaling vaak op basis van omzet en winst. Daarbij is het juist belangrijk dat er nog genoeg groeipotentie in de onderneming zit. Door die nog een extra oppepper te geven, vlak voor een investering, kun je de bedrijfswaarde soms nog extra verhogen. Hoe hoger de waarde van je onderneming, hoe meer investeerders bereid zijn om in te stappen of hoe groter het deel van het bedrijf dat je zelf in handen houdt!

Bij een overname

methode voor een overnameIn theorie is het verkopen van aandelen aan een investeerder ook een soort overname, maar bij een traditionele overname gelden er toch andere belangen. Daarbij is het erg belangrijk wie de kopende partij is.

Een overname binnen de familiekring verloopt anders dan wanneer een onbekende partij het bedrijf overneemt. Zo is het redelijk gebruikelijk dat ondernemers die met pensioen gaan nog een tijdje verbonden blijven en bijvoorbeeld machines, gebouwen of andere bezittingen niet verkopen, maar een tijdje verhuren. Op die manier kun je de overnameprijs verlagen en is het bedrijf aantrekkelijker voor een grotere groep.

Maar bij een overname door een grote concurrent zijn ondernemers sneller geneigd om snel volledig uit te stappen. In beide gevallen heeft de ondernemer geen belang bij het behoud van  aandelen en kan de bedrijfswaarde wel baseren op echte cijfers zoals omzet- en winstcijfers uit het verleden.

De beste en meest realistische methode

Welke methode om je bedrijf te waarderen geeft nu de meest realistische waarde en past het beste bij jouw situatie? Geen van allen hoeft zelfs maar in de buurt te komen. Net als alle zaken is ook de bedrijfswaarde pas echt in geld om te zetten als er een koper is, en wat die er voor over heeft is eigenlijk niet berekenbaar.

Neem nu een tweedehands toiletpot. Wat is die waard? Een tientje, hooguit? Maar wat nu als de koningin erop gezeten heeft? Dan is er misschien wel iemand die er honderd euro voor biedt. Dat is niet berekenbaar. Het is niet omdat ‘ie lekkerder zit, langer meegaat of de daad milieubewuster of sneller kan afhandelen. Net als in dit voorbeeld is ook de bedrijfswaarde soms enkel op lucht en gevoel gebaseerd.

Zelf je bedrijfswaarde bepalen

zelf de waarde berekenenHet is altijd aan te raden een externe partij je bedrijf te laten waarderen. Zelf ben je te emotioneel betrokken bij de onderneming om de juiste waarde te kunnen bepalen. Toch kan het wel interessant zijn zelf vooraf te weten waar je zoal op moet letten. Bij de meeste methoden zijn bijvoorbeeld de balans of winstcijfers van de laatste jaren ook van invloed. Deze kun je zelf voor een groot gedeelte beïnvloeden.

Ook het type beoordelaar die je besluit in te huren kan van groot belang zijn bij de waarde die je bedrijf uiteindelijk krijgt. Zo kijkt een accountant vaak anders tegen je onderneming aan dan een marketingspecialist, een investeerder, of een bank. Elke waarde-specialist heeft zijn eigen methode om de waarde van je bedrijf te bepalen. Als de waarde dus een flink bedrag aan kan nemen is het aan te raden verschillende adviseurs eens een kijkje te laten nemen zodat je de waarde uit verschillende oogpunten leert kennen.

Laat je zeker niet zomaar door een te positieve of negatieve adviseur, overnamekandidaat of investeerder uit het veld slaan. Een overname of investering is een grote stap, en als het gevoel niet goed is dan zijn de cijfers dit meestal ook niet. Een potentiële kans aan je voorbij laten gaan puur op intuïtie of gevoel is niets om je voor te schamen. “Better safe than sorry” is een bekende Engelse uitdrukking die hier zeker opgaat!