Bedrijfswaarde berekenen
Het bepalen van de waarde van je bedrijf is spannend, vooral als je met een investeerder of koper onderhandelt. Er is geen standaardmethode, want de waarde hangt af van het moment, de reden en de markt. Al kun je wel een schatting van je bedrijfswaarde berekenen.
Inhoud:
- Intrinsieke waarde
- Economic value added (EVA)
- Waarde eigen vermogen
- Discounted Cash Flow-methode
- Rentabiliteitsmethode
- Bedrijfswaarde maximaliseren
Wat is mijn bedrijf waard?
Regelmatig staan er berichten in de media over startups die miljoenen hebben opgehaald bij investeerders of juist grote spelers die weer voor miljoenen een veelbelovend bedrijf overnemen.
Er zijn genoeg bedrijven overgenomen voor enorme bedragen. Hoe maak je nu een goed onderbouwde waardering en hoeveel is jouw bedrijf waard?
Er zijn verschillende methoden waarmee je kunt berekenen wat je bedrijf waard is. Al blijft het altijd bij een schatting.
Wil je jouw bedrijf verkopen? Overnameplatform Brookz.nl of de adviseurs van Overnameadvies.nl helpen met het vinden van geschikte opvolgers en stappen zoals de waardebepaling.
Je bedrijfswaarde berekenen
Eigenlijk is ‘wat de gek er voor geeft’ de enige echte manier om een bedrijfswaarde te bepalen. Wel zijn de factoren vooraf te beïnvloeden. Als je weet dat je jouw bedrijf wilt verkopen, kun je met enkele vuistregels wel vooraf werken aan het verbeteren van de bedrijfswaarde.
De eerste indicatie van de waarde van je bedrijf is bijvoorbeeld vaak gebaseerd op je omzet, winst en balanswaarde. Om je gelijk een idee te geven van je bedrijfswaarde kun je eens kijken naar het gemiddelde van:
- Vijf keer de nettowinst
- Je jaaromzet
- Intrinsieke waarde + twee keer de nettowinst
Vaak geeft het gemiddelde van deze waardes een goede eerste indicatie. Toch is een bedrijfswaardering maatwerk. Niet alleen je winstmarge en omzet zijn belangrijk, de waarde van je bedrijf hangt ook af van de persoon die de berekening maakt, het moment van waarderen en de reden waarom je het berekent.
Methodes om de waarde te bepalen
Wil je meer dan bovenstaande indicatie? Er zijn voldoende verschillende methodes waarmee je gedetailleerder kunt berekenen van wat je bedrijf waard is. Daarvan is de methode die beide partijen vertrouwen de beste.
Bij bedrijven die niet aan de beurs genoteerd zijn, blijft waardebepaling een subjectieve kwestie. Methoden zoals het berekenen van de contante waarde of balanswaarde geven een schatting, maar de echte verkoopprijs wordt pas duidelijk bij een daadwerkelijke overname.
Er zijn veel methodes om te berekenen wat je bedrijf waard is, maar meer dan een inschatting geven ze niet.
Wil je jouw bedrijf verkopen? Overnameplatform Brookz.nl of de adviseurs van Overnameadvies.nl helpen met het vinden van geschikte opvolgers en stappen zoals de waardebepaling.
Bedrijf waarderen op basis van het verleden
Een manier om de bedrijfswaarde te bepalen is door te kijken naar afgelopen jaren. Met name banken kijken graag naar deze cijfers, en gebruiken graag deze waarderingsmethode. Bijvoorbeeld voor het bepalen van de hoogte van krediet.
Het is dan een optelsom van (genormaliseerde) winsten van de afgelopen twee tot maximaal vijf jaar.
Het aantal jaar is afhankelijk van de branche en de stabiliteit van het inkomen. Voor ondernemers die extra krediet willen aanvragen, is dit een effectieve manier om de waarde van hun bedrijf vast te stellen.
Waarderen van de intrinsieke waarde
Een methode om een bedrijf te waarderen is door te kijken naar de balans. Hiermee bereken je eenvoudig de boekwaarde of intrinsieke waarde. De balans geeft de huidige schulden en eigendommen van een onderneming weer van een moment. Hoeveel eigen vermogen staat er vandaag op de balans? Als je de schulden aflost wat blijft er dan nog over? Dit is voor de belastingdienst de meest gebruikelijke methode.
Je kunt de waarde van je bedrijf bepalen met je balans.
Economic value added (EVA)
De Economic Value Added (EVA) is een methode om de waarde van aandelen te berekenen bij niet-beursgenoteerde bedrijven. Deze vorm van waardering is populair bij accountants. Met EVA bereken je het voordeel van de onderneming voor de aandeelhouders. Hiervoor gebruik je actuele cijfers en zichtbare trends. Het geeft een goed beeld van de waarde die het bedrijf creëert voor zijn eigenaren.
Waarde van het eigen vermogen
De intrinsieke waarde- en EVA-methode bieden een veilige manier om een bedrijf te waarderen, maar verkopers schatten de waarde van hun bedrijf vaak hoger in.
Het eigen vermogen op de balans lijkt soms laag vergeleken met de winst en vreemd vermogen levert meestal ook winst op.
Verder ligt de focus vooral op het verleden, terwijl je bij een verkoop juist meestal naar de toekomst wil kijken. Ook tel je bij deze aanpak zaken als goodwill, naamsbekendheid en octrooien niet mee. Voor een overname of investeerders geeft dit daarom geen volledig beeld.
Voor investeerders of kandidaat kopers laat je balans nog onvoldoende zien wat het potentieel van je bedrijf is.
Deze methodes werken vooral goed voor bedrijven die al veel waarde hebben opgebouwd. Investeerders letten er wel op, en als je je bedrijf goed voorbereidt, kun je met een sterke balans veel bedrijfswaarde aantonen. Vooral familiebedrijven, die alles zelf hebben gefinancierd, laten hier vaak mooie cijfers zien.
Wil je jouw bedrijf verkopen? Overnameplatform Brookz.nl of de adviseurs van Overnameadvies.nl helpen met het vinden van geschikte opvolgers en stappen zoals de waardebepaling.

Toekomstige vrije kasstromen berekenen
De meest populaire methode voor verkopers van aandelen is het baseren van de bedrijfswaarde op toekomstige kasstromen. Door te kijken naar verwachte winst, omzet of andere groeiende factoren kun je soms op een zeer hoog bedrag uitkomen.
Toekomstige waarde hangt echter niet alleen af van cijfers, maar ook van zaken zoals gevoel, de branche, de economie en concurrentie. Investeerders vinden vaak redenen om die waarde naar beneden bij te stellen. Komt bijvoorbeeld al het inkomen van nieuwe klanten? Dan zakt de verwachte waarde snel.
Bedrijven met stabiele inkomsten, zoals bedrijven die abonnementen verkopen en soms jarenlange klantrelaties hebben opgebouwd, scoren beter. Bij dit soort ondernemingen is de waardering vaak ruimer en meer gericht op de toekomstige realiteit, wat in deze sectoren tot hogere prijzen leidt.
Discounted Cash Flow-methode
Een veelgebruikte methode om de toekomstige waarde van een onderneming te bepalen is de Discounted Cashflow-methode (DCF). Met deze aanpak bereken je de waarde van het bedrijf op basis van de verwachte winst en omzet in de komende jaren.
Bij de DCF combineer je marktcijfers met recente resultaten van het bedrijf. Deze gegevens projecteer je naar de toekomst op basis van je eigen verwachtingen. Als een bedrijf bijvoorbeeld de afgelopen tijd snel is gegroeid en verwacht deze groei vast te houden, heeft dat een grote invloed op de uitkomst van de berekening.
Binnen het mkb is de DCF-methode een populaire manier om de waarde van een onderneming te berekenen.
Rentabiliteitsmethode
Een methode die sterk lijkt op de Discounted Cashflow-methode is de Rentabiliteitsmethode. Beide gebruiken vergelijkbare berekeningen, maar de Rentabiliteitsmethode richt zich specifiek op de toekomstige winstcapaciteit van het bedrijf.
Daarnaast houdt deze methode vaak rekening met andere waarden die belangrijk zijn voor aandeelhouders, zoals octrooien, merken, domeinnamen of andere waardevolle bedrijfsonderdelen. Dit maakt de Rentabiliteitsmethode een bredere aanpak voor het waarderen van een onderneming.
Wil je jouw bedrijf verkopen? Overnameplatform Brookz.nl of de adviseurs van Overnameadvies.nl helpen met het vinden van geschikte opvolgers en stappen zoals de waardebepaling.
Bedrijfswaarde maximaliseren
Met het eigen vermogen en de verwachte inkomsten kun je eenvoudig een eerste schatting maken van de waarde van je bedrijf. Als je je bedrijf wilt verkopen, kun je van tevoren stappen nemen om die waarde te verhogen.
Naast inkomsten kun je ook naar goodwill kijken. Dit zijn bijvoorbeeld domeinnamen, octrooien of merken die waarde toevoegen. Als je bedrijf groeit, kun je voor de komende jaren een hogere winst of omzet verwachten meetellen.
De waarde van een bedrijf hangt van veel dingen af. Vaak laten de cijfers die de Belastingdienst ziet, maar een klein deel van de echte waarde zien. Investeerders proberen de waarde soms te verlagen door te wijzen op concurrentie, een dalende markt, oude boetes of slechte publiciteit uit het verleden.
De waarde van de onderneming is afhankelijk van veel verschillende factoren.
Zelf je bedrijfswaarde berekenen
Het is slim om een externe partij in te schakelen om je bedrijf te laten waarderen. Dit helpt ook bij gesprekken met mogelijke kopers. Zelf ben je vaak te emotioneel betrokken bij je bedrijf om dit goed te doen.
Toch is het handig om zelf ook te weten waarop die letten. Bij veel methodes spelen de balans en de winstcijfers van de afgelopen jaren een grote rol. Deze cijfers kun je voor een groot deel zelf verbeteren en beïnvloeden.
Zelf ben je vaak te emotioneel betrokken om de juiste waarde te kunnen bepalen.
Type adviseur maakt veel verschil
Het type specialist dat je inschakelt voor de waardebepaling van je bedrijf kan veel verschil maken. Een accountant bekijkt je onderneming anders dan een marketingspecialist, investeerder of bank. Elk van deze experts gebruikt een eigen methode om de waarde te berekenen.
Laat je niet te veel beïnvloeden door een adviseur, koper of investeerder die te positief of negatief is. Een overname of investering is een grote stap. Als iets niet goed voelt, klopt er vaak ook iets niet in de cijfers. Het is helemaal prima als je een kans voorbij laat gaan op basis van je gevoel. De Engelse uitdrukking “Better safe than sorry” past hier goed.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over het berekenen van de bedrijfswaarde zijn:
Waarom verschillen de uitkomsten van berekeningen zo sterk?
Je kunt op verschillende manieren je bedrijf waarderen. Welke methode het beste is, hangt af van de reden waarom je de waarde van de onderneming berekent. Vaak is de uitkomst verschillend en niet een van de methodes is goed (of fout). Eigenlijk kun je dus alleen een indicatie van je bedrijfswaarde berekenen.
Zo waardeert de intrinsieke waarde eigenlijk alleen het eigen vermogen. Prima als je voor de bank moet laten zien dat je een lening kunt terugbetalen, maar meestal levert vreemd vermogen ook rendement op.
Een investeerder is vooral benieuwd wat jij in de toekomst gaat verdienen. De toekomstige vrije geldstromen kun je bijvoorbeeld met de discounted cashflow-methode berekenen. De uitkomst hiervan verschilt daarom meestal sterk met de intrinsieke waarde.
Wat is de beste en meest realistische methode?
Welke methode om je bedrijf te waarderen geeft nu de meest realistische waarde en past het beste bij jouw situatie? Geen van allen hoeft zelfs maar in de buurt te komen. Net als alle zaken is ook de bedrijfswaarde pas echt in geld om te zetten als er een koper is, en wat die er voor over heeft is eigenlijk niet berekenbaar.
Neem nu een tweedehands toiletpot. Wat is die waard? Een tientje, hooguit? Maar wat nu als de koningin erop gezeten heeft? Dan is er misschien wel iemand die er honderd euro voor biedt. Dat is niet berekenbaar. Het is niet omdat ‘ie lekkerder zit, langer meegaat of de daad milieubewuster of sneller kan afhandelen. Zo is ook de bedrijfswaarde soms alleen op lucht en gevoel gebaseerd.