Return on investment (ROI)

Return on investment, vaak ook afgekort als ROI, is een begrip waar vooral investeerders om zullen vragen als je in gesprek met ze gaat. Maar wat houdt die ROI nou eigenlijk in? Waar bestaat het uit, hoe bereken je het en wat voor ROI verwachten investeerders? Op deze pagina gaan we in op de eigenschappen, voordelen en nadelen van deze berekening van het investeringsrendement.

Return on investment (ROI)

Return on investment berekenen

Return on investment betekent letterlijk ‘rendement op investeringen’ en dat zegt eigenlijk precies waar het op staat. Als men vraagt om je ROI dan wil men dus weten wat het rendement is op de gedane investeringen. Levert de investering een verlies op, dan is de ROI een negatief getal; levert de investering winst op, dan is de ROI een positief getal.

Return on investment (ROI) = (Verwachte) opbrengst /  Investering (kosten) × 100%

Voordeel van ROI

Het voordeel van ROI is dat in een oogopslag is te zien of een investering het overwegen waard is of niet. Investeerders trekken liever niet aan een dood paard, dus ze zullen in 99 van de 100 gevallen geen interesse hebben mocht de ROI van een project, product of dienst een negatief getal zijn. Ook handig is dat de investeerder de ROI van jouw onderneming snel en gemakkelijk kan vergelijken met andere potentiële investeringsprojecten.

Nadeel van ROI

Een groot nadeel van ROI is dat er in het getal helemaal geen rekening wordt gehouden met het risico dat een dergelijke investering met zich mee kan brengen. De risico’s van de bedrijfscijfers worden met andere kengetallen berekend, zoals liquiditeit en solvabiliteit. Met die kengetallen kun je berekenen of de investering werkelijk zal worden terugbetaald. Ook moet je, zowel de ondernemer als investeerder, natuurlijk rekening houden met allerlei andere factoren, zoals de terugverdientijd en de bedrijfssituatie.

Toon een voorbeeld van een terugverdientijd

Terugverdientijd berekenen

Als je in gesprek bent met een investeerder en het blijkt dat de gewenste investering hoog is dan doe je er goed aan om een terugverdientijd voor te berekenen. Als iemand bijvoorbeeld 100.000 euro in jouw bedrijf investeert en jouw bedrijf is maximaal 3x dat bedrag waard, lijkt de investering erg groot. Maar als je een voorbeeld toont waarbij de maandelijkse omzet met de genoemde investering  5000 euro stijgt, dan is de terugverdientijd (ROI) (100.000/5.000) twintig maanden. Oftewel, jij hebt na nog geen twee jaar tijd z’n investering terugverdiend. Dan klinkt de investering als kleiner. Investeerders rekenen voor zichzelf vrijwel altijd een terugverdientijd uit. Een voorbeeldberekening kan hem daarbij helpen.

Ideale return on investment

Wat nou een goede ROI is verschilt per bedrijfstak of de fase waarin een bedrijf zich bevindt. Zo verwachten investeerders bij een nieuwe onderneming een gemiddelde ROI verwachten van tussen de 15 en 20 procent. Bij langzaam groeiende bedrijven zal de ROI lager liggen. Daarnaast verschilt het per investeerder. Zo zal een oom of tante die een neefje helpt met wat durfkapitaal zodat die een eigen bedrijf kan beginnen, dat vooral doen omdat de gunfactor hoog is. Het rendement is dan minder belangrijk. Bij crowdfunding-projecten is het vaak fifty-fifty. Het rendement is belangrijk maar zonder gunfactor kom je er ook niet.

Ga jij daarentegen een anonieme lening aan om extra werkkapitaal te financieren of klop je bij een grote investeringsmaatschappij aan omdat je een grote stap wilt maken met een al bestaand bedrijf, dan speelt de gunfactor heus nog wel een rol maar moeten de papieren en het rendement toch echt 100% op orde zijn willen ze zaken met je doen.

Misschien kun je in gesprekken met andere ondernemers die ongeveer in hetzelfde schuitje als jij zitten uitvogelen wat voor ROI’s hun investeerders verwachtten.