menu

Zo maak je (g)een goede indruk op investeerders

Een goed gesprek met een investeerder kan zomaar het begin zijn van iets heel moois. Maar voordat je überhaupt de kans krijgt om te pitchen, moet je eerst in contact komen met de investeerder. Nu wordt er vaak beweerd dat een brutaal mens de halve wereld heeft, maar je kunt het ook te bont maken. Dit bewees een Britse vrouw onlangs toen zij indruk probeerde te maken op een grote investeerder middels een email met als onderwerp ‘Help me lose my virginity’.

De meeste investeerders zien jaarlijks honderden proposities voorbijkomen. En waar een ondernemer telkens de afweging maakt of iets het waard is om in te investeren, is dit bij geldverstrekkers niet anders. De investeerder op wie de Britse vrouw indruk wilde maken zette haar – enigszins gecensureerde – e-mail online, met een stortvloed aan commentaar als gevolg.

Op een gepaste manier indruk maken
Sommige mensen vonden het een briljante manier om de aandacht te trekken, maar verreweg de meeste lezers vonden het weinig professionaliteit uitstralen. Wanneer je wél op de juiste manier indruk wilt maken op een investeerder kun je daarom beter wat extra tijd besteden aan een gedegen voorbereiding.

Zorg voor een titel die duidelijk zegt waar jouw idee over gaat. In de meeste gevallen heb je hooguit twee regels om de aandacht van de lezer te trekken. Hetzelfde geldt voor je elevator pitch. Als je zelf al niet kort en krachtig kunt uitleggen wat de toegevoegde waarde is van jouw idee, dan hoef je zeker niet te verwachten dat de geldverstrekker het interessant gaat vinden.

Wat wil je met het geld doen?
Verder is het belangrijk dat je goed kunt uitleggen wat je met het kapitaal wilt doen. Dit is vele malen effectiever dan het houden van een betoog waarin je de investeerder probeert te dwingen om voor jou te kiezen. De keuze om al dan niet met jou in zee te gaan, maakt de geldverstrekker toch zelf.

Leg in plaats daarvan uit wat jouw plannen zijn met het geld en laat merken dat je hier goed over hebt nagedacht. En wees concreet en reëel, met een algemeen antwoord dat je met dit geld het bedrijf wilt opstarten nemen de meeste investeerders geen genoegen. Betrek in je redenatie ook het belang voor de geldverstrekker. Ook kun je enkele enthousiaste reacties van tevreden klanten belichten.

Sta open voor feedback
Als ondernemer zie je natuurlijk potentie in je bedrijf. Maar probeer je ook open te stellen voor eventuele feedback die je ontvangt op je email. Veel investeerders ontvangen wekelijks meerdere ondernemers, waardoor zij de nodige kennis hebben van succesvol ondernemen. Investeerders werken het liefst samen met iemand die zich opstelt als een teamspeler en leergierig is.

Verder lezen

Reacties