Oneplanetcrowd viert vijfjarig bestaan en blikt vooruit

Oneplanetcrowd viert vijfjarig bestaan en blikt vooruit

Oneplanetcrowd bestaat op 10 oktober precies vijf jaar. Alhoewel dat eigenlijk betekent dat het zelf amper de startupfase is ontgroeid, heeft het platform in deze tijd wel al het nodige meegemaakt. Samen met Investeerders.nl blikt het terug en toont het alvast een eerste glimp van wat er in de toekomst te wachten staat.

Oneplanetcrowd werd opgericht in 2012 en behoort daarmee tot de oudere crowdfunding-platformen van ons land. Het richt zich sterk op duurzaamheid, zowel voor mensen als de natuur. Het heeft enkele van de meest bekende crowdfunding-campagnes mogelijk gemaakt, zoals Waka Waka, Barqo en Snappcar. Daarmee is het uitgegroeid tot marktleider op het gebied van duurzaam investeren.

Van kleine voorfinancieringen naar leningen van gemiddeld 300.000 euro

In cijfers heeft Oneplanetcrowd al veel mogen realiseren. Verreweg het grootste deel hiervan zijn echter voorfinancieringen. Alhoewel dit met bijna 150 campagnes best een respectabel aantal is, waren deze in juni van dit jaar in totaal maar goed voor zo’n 1,8 miljoen euro. Veel geld, maar vergeleken bij wat het aan rentedragende leningen (7,2 miljoen euro) of aan converteerbare leningen (10,8 miljoen euro) doet toch vrij beperkt.

De laatste jaren gaan de rentedragende leningen en converteerbare leningen beide goed. Volgens Maarten de Jong, mede-oprichter en commercieel directeur bij Oneplanetcrowd, ontlopen ze elkaar tegenwoordig niet veel qua bedrag. “We hebben momenteel wat meer gewone leningen, maar converteerbare leningen hebben meestal een hogere waarde. Nu wordt er gemiddeld gezien zo’n 3 ton per lening opgehaald.”

‘Om winstgevend te worden moet er een groeiversnelling bij’

In vijf jaar uitgroeien naar marktleiderschap in je segment klinkt als een mooi einddoel. Toch is dat voor Oneplanetcrowd nog zeker niet het geval. Het heeft zo’n twintig miljoen euro opgehaald voor bedrijven, maar schrijft daarmee zelf nog altijd geen zwarte cijfers. “Twintig miljoen klinkt als veel geld, maar dit is opgehaald voor ondernemers. Om winstgevend te worden moet er nog een groeiversnelling bij.”

Hoeveel er precies bij moet en wanneer het bedrijf winstgevend wordt, daar wil Maarten liever niet te veel over kwijt. “Dat is niet direct aan een bedrag of aantal gekoppeld. Een converteerbare lening kost bijvoorbeeld wat meer tijd, maar daar is onze vergoeding bijvoorbeeld hoger. Maar eigenlijk is winstgevendheid voorlopig helemaal niet ons doel. We doen nog maar een fractie van wat er mogelijk is, dus eerst wil ik de markt beter bedienen.”

‘Nu zelf bezig met extra financieringsronde’

Maarten denkt dat het bedrijf best nog een stapje sneller kan groeien. “Qua opgehaald totaal zijn we altijd elk jaar verdubbeld, en 2017 zou wel eens het eerste jaar kunnen worden waarin dat niet gaat lukken. Nu wordt dat ook wel elk jaar moeilijker omdat de bedragen hoger worden, maar de potentie in de markt is nog enorm. We zijn daarom op dit moment zelf bezig met een extra investeringsronde om onze IT, mensen en marketing verder op te kunnen schroeven.”

Met extra groeikapitaal wil het bedrijf vooral meer volwassen bedrijven aan zich binden. Oneplanetcrowd is jong, vernieuwend en duurzaam. Dat spreekt erg aan bij startups en die financiert het platform graag. Maar die zijn relatief gezien ook iets risicovoller dan bedrijven die al een gezond trackrecord kunnen aantonen. “Ik wil de startups ook in de toekomst bedienen, maar daarnaast zou ik graag zien dat ons portfolio iets meer spreiding heeft. Zeker nu Oneplanetcrowd ook steeds volwassener wordt, wil ik dat we ook in dat segment onze doelgroep nog beter bedienen.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten