menu

PlusGrace zet crowdfunding in voor geloof

Crowdfunding is hot. Daarom keken we ook niet raar op toen we achter het bestaan kwamen van PlusGrace. Dit is een recent opgerichte crowdfunding-site waarbij het niet draait om investeringen, maar om gebeden en kleine donaties. “Veel mensen zeggen dat er zoveel negativiteit is en dat ze er niks aan kunnen doen, maar weet je wat je nou kan doen om proactief te zijn en de uitkomst te beïnvloeden? Bidden!”, aldus oprichter Jamie Coughlin.

De site, die door Coughlin en zijn jongere broer is gemaakt, werd vorig jaar november tijdens Allerzielen opgericht en is vorige maand live gegaan voor het grote publiek, zo lazen we bij Business Week. Eenmaal aangekomen op de crowdfunding-site kun je twee soorten campagnes aanmaken: een waarbij er enkel om gebeden wordt gevraagd en een waarbij er zowel om een gebed als om een donatie wordt gevraagd. Categorieën waaruit gekozen kan worden zijn heel toepasselijk ‘geloof’ , ‘hocop’ en ‘liefde’. Het is mogelijk om een campagne namens jezelf of namens iemand anders te starten. Welk geloof je aanhangt maakt niet uit. Ook al zijn de Coughlin-broers zelf katholie is de crowdfunding-dienst PlusGrace toegankelijk voor alle religies.

Transactiekosten bij donaties
Er zijn al een aantal campagnes gestart, waardoor een met een verzoek om ook in goede tijden eens het woord tot God te richten, een voor nieuwe vaders en een voor het nieuwe jaar. Bidden is – uiteraard – gratis, maar in het geval van donaties houdt PlusGrace zelf twee tot vijf procent van het overgemaakte bedrag. “Zie het als een Kickstarter voor hoop”, zo legt Coughlin het uit. De lagere transactiekosten zijn voor instellingen die PlusGrace willen gaan gebruiken in plaats van de wekelijkse collecties die ze al hielden. Lager, omdat het in dit soort gevallen vaak toch om veel meer dollars gaat dan bij andere donaties. De transactiekosten zijn in de ogen van Coughlin nodig om de site überhaupt mogelijk te kunnen maken, al wil hij wel benadrukken dat de gebeden zijn voornaamste focus hebben.

“Het doel is om ’s werelds grootste online netwerk van gebeden te bouwen. In veel gevallen hebben mensen geen geld om financieel iets bij te dragen en wat wij dan zeggen tegen de wereld is: kijk, je gebeden zijn net zo belangrijk. Als je geen dollar hebt om uit te geven, dan kun je alsnog de uitkomst beïnvloeden door te bidden.”

Een ander doel dat de 32-jarige Amerikaan heeft met de crowdfunding-site is het helpen van religieuze instellingen om meer wegwijs te worden in de wereld van social media en webdesign. “Ga maar eens naar de website van een kerk, als die er al een heeft. Ze zijn ouderwets en spreken visueel niet tot de verbeelding.” Hij hoopt dat religies steeds beter de internetgeneratie weten te bereiken, zowel lokaal als globaal.

“Uiteraard, het gebed is je eerste en belangrijkste relatie met God. Maar voor de internetgeneratie zit er ook veel kracht in het feit dat bidden ook kan betekenen dat je in contact staat met andere personen.”

Verder lezen

Reacties