menu

Ondernemers nu minder bereid om te verkopen

Ondernemers zijn tegenwoordig minder bereid om hun bedrijf binnen nu en twee jaar te verkopen. Het percentage ondernemers dat dit overweegt is de afgelopen twee jaar gehalveerd. Daarentegen staat wel dat bijna zes op de tien ondernemers het een goed moment vinden om het bedrijf te verkopen.

Er kunnen natuurlijk tal van redenen zijn om een bedrijf te verkopen. De zaken gaan niet zo lekker, je voorziet magere jaren, je wilt iets anders, je wilt liever (weer) in loondienst of je kan het gewoon met dikke winst van de hand doen.

Verkoopintentie daalt voor tweede jaar op rij

Marktlink Fusies & Overnames onderzoekt al vijf jaar op rij hoe mkb-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers staan tegenover het verkopen van de onderneming. En het blijkt dat die intentie al voor het tweede jaar op rij afneemt.

Was erin 2016 nog sprake van een flinke piek – met 20 procent van de ondernemers die aangaf binnen twee jaar te willen verkopen – vorig jaar was het percentage alweer gedaald naar 13 procent en dit jaar gaat het zelfs om slechts 10 procent van de ondernemers.

Zaken gaan goed, dus ondernemer wil blijven profiteren

Volgens Tom Beltman van Marktlink Fusies & Overnames zou een verklaring kunnen zijn dat de verkoopintentie anticyclisch is. “Als het goed gaat met het bedrijf, dan wil de ondernemer daar nog wel een aantal jaren van blijven profiteren.”

De economie mag zich dan weer positief ontwikkelingen, dit heeft wel invloed op hoe bereid ondernemers zijn om hun bedrijf te verkopen. “Vorig jaar trokken de resultaten aan, maar was het vertrouwen nog broos. Meer ondernemers waren moe en toe aan verkoop. Nu het mkb op stoom ligt is de verkoopbereidheid weer genormaliseerd en hebben ondernemers vertrouwen in de toekomst. Als resultaat daarvan stellen zij verkoop uit.”

‘Transacties sneuvelen vaak op basis van emoties’

Mocht een ondernemer eenmaal bereid zijn om de onderneming van de hand te doen, dan wil dat nog niet betekenen dat er ook daadwerkelijk een overname plaatsvindt. Dit blijkt ook wel uit het feit dat slechts één op de drie ondernemers mentaal klaar is om te verkopen. “Transacties sneuvelen doorgaans niet op basis van de cijfers, maar veelal op emoties en de vraag of de ondernemer wel echt klaar is om zijn bedrijf te verkopen”, aldus Beltman.

‘Nog nooit zo’n verkopersmarkt geweest als nu’

Uit de monitor blijkt ook dat 58 procent van de ondernemers denkt dat het nu een goed moment is om het bedrijf te verkopen. En driekwart denkt dat de waardering het komende jaar minder zal stijgen. “In ons twintigjarig bestaan is het nog nooit zo’n verkopersmarkt geweest als nu. Voor elk bedrijf zijn er regelmatig tenminste 25 geïnteresseerden en ook de koopsommen nemen dit jaar fors toe. Als gevolg van enkele factoren wordt er tien tot twintig procent meer betaald voor bedrijven dan een jaar geleden. Factoren zijn onder meer de hoeveelheid kapitaal in de markt bij investeerders, strategische partijen met liquiditeitsoverschotten, banken die weer meer financieren en toenemende concurrentie.”

Verkoper en koper oneens over wat waarde bepaalt

Het onderzoek wijst verder uit dat meer dan de helft van de ondernemers geen idee heeft wat precies de waarde van een onderneming bepaalt. Ze noemen met name het personeelsbestand, het klantenbestand, de reputatie en de winst als belangrijkste ‘value-drivers’. Maar volgens Marktlink Fusies & Overnames kijken kopers juist vooral naar geldstromen, groei en het aanwezige management.

Pre-exit is populairder geworden

De laatste jaren is de pre-exitovername populairder geworden. Was dit twee jaar terug voor 40 procent een interessante optie, nu is ruim de helft van de ondernemers hierin geïnteresseerd. Met een pre-exit kan de ondernemer het vermogen dat in het bedrijf zit grotendeels privé veiligstellen. “Een pre-exit kan meer opleveren dan een directe verkoop van het bedrijf”, zo zei overname-expert Peter Rikhof eerder al op Investeerders.nl.

Reacties