menu

Eerste ronde levert Antler 11 startups op

Antler, een startupgenerator, heeft in haar eerste Nederlandse ronde elf startups gegenereerd en in elk 105.000 euro geïnvesteerd. Vanaf nu wil het bedrijf hier elk halfjaar zo’n twintig nieuwe startups faciliteren. Zelf zoekt het ook nog investeerders voor haar eigen startupfonds. Investeerders.nl ging in gesprek met Youri Doeleman, die de Nederlandse vestiging leidt.

Antler is twee jaar geleden opgericht en heeft wereldwijd inmiddels acht vestigingen. Het is zowel een incubator als investeringsmaatschappij. Anders dan andere investeringsmaatschappijen scout het zelf potentiële ondernemers. Deze worden actief uitgenodigd om mee te doen aan een zelf opgericht tweemaandelijks programma met honderd mede-ondernemers, waarbij ze worden klaargestoomd om een eigen startup op te richten.

Ze worden daarbij compleet begeleid. De grootste trekpleisters voor ondernemers zijn de mogelijkheid om snel een mede-oprichter te vinden, toegang tot een netwerk van experts en investeerders die snel businessmodellen kunnen beoordelen, en ondersteuning bij de financiering vanaf het begin van hun nieuwe bedrijf.

Dit jaar is de eerste editie in Nederland van start gegaan. Tijdens het programma ontvangen de ondernemers een onkostenvergoeding, zodat ze die maanden zichzelf kunnen redden in Amsterdam. Lang niet alle deelnemers kwamen uit Nederland, dus er is ook begeleiding bij huisvesting en alle andere zaken die erbij komen kijken.

Halfjaar intensief incubatortraject met zicht op investering

Dat klinkt als een incubator, maar het incubatietraject van Antler is relatief kort en niet goedkoop. Na twee maanden investeert Antler, voor iedere startup die het Investment Committee passeert, 105.000 euro bij de oprichting van het bedrijf, waarvan 60.000 euro werkkapitaal voor de nieuwe startup is en 45.000 euro wordt ingehouden voor het programma van Antler zelf. In ruil voor de investering leveren de ondernemers tien procent van hun aandelen in.

Vervolgens krijgen de ondernemers vier maanden de tijd om hun businessmodel te bewijzen in een volgende fase. Dat is stressvol, maar vooral de eerste twee maanden zijn intensief. Deelnemers waarderen dat juist, geeft Youri aan. “Ze weten waar ze aan beginnen en juist de snelheid die wij genereren wordt het meest gewaardeerd. In twee maanden tijd word jij, samen met een of twee co-founders die je via ons programma leert kennen – een unicorn bouw je meestal niet alleen – helemaal klaargestoomd. Dat is een proces waar anderen soms jaren over doen.”

De klik om zoiets samen te doen, moet echt goed zijn. “Gemiddeld gezien wisselen mensen zo’n 2,5x van team. In die periode leer je elkaar en elkaars leven opeens snel kennen. Wat is iemand zijn achtergrond, familiesituatie, motivatie om te ondernemen, noem maar op. Pas je echt op zowel sociaal vlak als zakelijke kwaliteiten bij elkaar? Alles komt in die twee maanden langs.”

Gestart met 1500 mensen, nu 11 ondernemingen

Voor het eerste traject zijn er zo’n 1500 mensen gescout, waarvan 70 uiteindelijk geselecteerd werden voor deelname in het programma. Na een halfjaar zijn er elf bedrijven met gemiddeld twee oprichters per bedrijf over. Er zijn dus veel afvallers maar volgens Youri is dat geen probleem. “Ze moeten hun baan opzeggen om aan ons programma mee te doen, ook al weet iedereen vooraf dat de grootste groep zal afvallen. Maar volgens mij heeft niemand daar moeite mee. Het waren al ondernemende types, dus die zullen nog altijd iets moois gaan opzetten.”

Antler is echt op zoek naar oprichters van een nieuwe unicorn, dus is in haar selectie zeer kritisch. Eigenlijk kun je het dus bijna zien alsof je als voetballer wordt uitgenodigd om twee maanden mee te trainen bij een Champions League-ploeg. “In korte tijd leer je jezelf en kwaliteiten opeens veel scherper kennen en dat zal, zelfs als je afvalt, je CV alleen maar beter maken.”

Volgens Youri zullen ook de afvallers het wel redden in de grote wereld. “Het zijn stuk voor stuk nog altijd succesvolle ondernemers in de dop. Volgens mij zullen hier heel wat miljoenenbedrijven uit ontstaan. Maar wij willen ons echt focussen en met een investering van 105.000 euro voor tien procent van de aandelen, mag het duidelijk zijn dat we een waardering van een miljoen dus als start- en niet als eindpunt zien.”

2020 weer veertig startups in Amsterdam via Antler

Vanaf januari gaat een  volgende ronde van start. In een halfjaar komen hier weer twintig bedrijven uit voort. Per jaar wil Antler veertig nieuwe startups faciliteren en hierin dus per startup minimaal 105.000 euro investeren.

Youri is blij als deze straks tientallen of misschien zelfs honderd miljoen euro waard worden. Al is het ultieme doel om die unicorn te realiseren. “Natuurlijk is het rendement bij honderd miljoen euro ook  goed, maar mochten we werkelijk wat nieuwe unicorns kunnen realiseren dan kan dat echt enorm zijn.”

Daarvoor zijn wel vervolgrondes nodig. Antler zal daarin selectief meedoen, maar verwacht dat gegeven de omvang van het portfolio (150-175 bedrijven in het fonds) in andere gevallen het belang zal verwateren. “Wij willen een partner zijn van andere investeringsmaatschappijen. Met veertig startups per jaar zullen wij al die rondes niet zelf kunnen financieren. We gaan hier dus een heel ecosysteem neerzetten waarbij we zeker nog op zoek zijn naar extra partners.”

Investeren? Dat kan ook via het Antler-fonds!

Ook Antler zelf is nog op zoek naar kapitaal. “Deze eerste ronde kostte ons inderdaad ruim één miljoen euro aan investeringen. De komende vier jaar zullen we iedere zes maanden zo’n ronde met  investeringen doen. Ook kunnen vervolginvesteringen snel oplopen. Antler bestaat zelf nog maar twee jaar, dus kunnen we dit nog niet financieren vanuit eerdere exits.”

Antler is daarom op zoek naar eigen investeerders, maar pakt dat wel graag aan met grote tickets. “Serieuze investeerders zijn zeker welkom bij het fonds. Maar business angels, die naast geld ook een relevant netwerk of kennis hebben, koppelen we  ook graag aan onze startups. ” Voor het eigen fonds is de minimuminleg 250.000 euro. Te overzien voor grote angels, maar daar mikt Youri ook op grote familiebedrijven, institutioneel geld of zelfs pensioenfondsen. Hij ervaart dat deze investeerders, naast de spreiding in het portfolio, ook veel waarde hechten aan de sociale impact van Antler op thema’s als diversiteit in leiderschapsteams en duurzaamheid van de startups.

Reacties