Horecafinanciering

Voor horecaondernemers kan een zakelijke lening of krediet een grote uitdaging zijn. De kans is groot dat de bank dat je aanvraag afwijst. Via online spelers is een horeca-financiering vaak wel mogelijk. Waar kun je zoal terecht voor een lening en waar moeten horecabedrijven rekening mee houden?

Start- of groeikapitaal ophalen

onderneming financieren via business angelsDe horeca is een kapitaalintensieve sector. Een gastvrij pand, kwalitatief personeel, inventaris en voldoende voorraad vragen om flinke investeringen vooraf.

Deels komt dit geld van horeca-investeerders uit de sector zelf. Denk aan leverancierskrediet of een goede deal met een brouwer of de verhuurder van het pand. Een leverancier helpt soms met de financiering van de inventaris maar verbouwingskosten, een uitbreiding of eigen drankmerk moet je vaak zelf financieren.

Wil je een nieuw horecabedrijf of tweede horecazaak starten? Dan kun je financiers meestal onvoldoende zekerheid bieden voor een lening. Starters financieren het werkkapitaal in het eerste jaar vaak met een business angel, stille vennoot of andere eigen horeca-investeerder.

Werkkapitaal voor horeca-bedrijven

Na het eerste jaar, met voldoende omzet en een positieve cashflow, kun je soms bij een online financier terecht voor een extra zakelijk krediet. Met een snelle analyse van jouw bankrekening berekenen ze je kredietlimiet en kun je eenvoudig kortlopend werkkapitaal ophalen bij online spelers als:

Biedt zakelijke leningen, zakelijk krediet, factoring, bol.com-verkoperskrediet en zakelijke hypotheken tot 3 miljoen euro. Een zakelijk krediet kan meegroeien met je omzet. Je betaalt wekelijks 1 tot 4 procent van het krediet (rente en aflossing) terug via een automatische incasso.

BridgeFund biedt zakelijke leningen voor investeringen in machines, inventaris of voorraad. Geeft een zakelijk krediet van 5.000 tot 250.000 euro met een looptijd van 3 tot 24 maanden met een alles-in-1 tarief vanaf 0,7% per maand. Je moet minimaal 50.000 omzet hebben en 12 maanden bestaan.

New10 biedt een zakelijke lening of krediet met een looptijd van 3 tot 60 maanden. Het aanbod wordt berekend op basis van je jaarcijfers en transactiedata van de afgelopen 15 maanden. Je hebt de hele looptijd een vaste rente en kunt kosteloos extra aflossen. New10 is onderdeel van ABN Amro.

Crowdfunding-platforms

een horecafinanciering voor je ondernemingTegenwoordig is crowdfunding een populaire financiering voor de horeca vanwege de marketingkansen. Niet alle crowdfunding-platforms bieden financieringen aan bedrijven uit deze sector, maar voor een horecabedrijf zijn er wel enkele gespecialiseerde platforms.

Vooral voor een grotere lening, zoals voor een nieuw pand, grote verbouwing, overname of nieuwe (apparatuur in de) keuken biedt het een prima oplossing. Platforms die in horeca zijn gespecialiseerd zijn:

Investeerinhoreca.nl

Investeerinhoreca.nl biedt uitsluitend horecaprojecten aan. Het maakt deel uit van Geldvoorelkaar, een van de grootste en meest ervaren crowdfunding-platforms. Voor complexe horeca-financieringen werkt het platform samen met onafhankelijke deskundigen uit de horecawereld.

Horeca Crowdfunding Nederland

Horeca Crowdfunding richt zich uitsluitend op het financieren van horeca. Omdat de oprichters zelf uit de branche komen, kunnen zij goed inschatten wat reële aanvragen zijn. Je moet als ondernemer hier minimaal twintig procent eigen vermogen inbrengen.

CrowdAboutNow

CrowdAboutNow is actief in meerdere segmenten maar horeca is hier één van de populairste sectoren op het platform. CrowdAboutNow richt zich vooral op campagnes met een hoge gunfactor en aanvragen waarbij de ondernemer zijn eigen warme netwerk actief kan inzetten voor het behalen van de financiering.

Redenen om (niet) voor crowdfunding te kiezen

De investeringen die je als horeca-ondernemer doet lopen al snel op. De rente die je bij een crowdfunding-platform betaalt is daarentegen relatief hoog. Het rentepercentage voor een horeca-financiering ligt vaak  rond de negen procent. Bovenop het leenbedrag betaal je dus duizenden euro’s aan rente.

De kosten van investeringen lopen in de horeca al snel op.

Bovendien wil het platform ook geld verdienen aan de campagne. Hoeveel geld je onderneming daarvoor moet vrijmaken, verschilt per aanbieder, soort campagne en looptijd. Maar meestal kun je hiervoor ook een paar procent van het leenbedrag rekenen. Al met al is crowdfunding niet de goedkoopste financiering.

lening voor een horecaonderneming

Het publiek betrekken bij je financiering

Tegenover de hogere kosten van crowdfunding staat dat een campagne vaak ook indirect geld oplevert. Veel investeerders vinden het leuk om de horecazaak waarin zij geld steken zelf te bezoeken. Als ze ook relaties meenemen naar jouw horecagelegenheid, kan je zaak snel bij veel mensen onder de aandacht komen. Voor mond-tot-mondreclame is een horeca-financiering via de crowd dus een goede zet.

Je eigen netwerk betrekken bij de campagne.

Daarnaast kun je bij deze financieringsvorm je eigen netwerk betrekken bij je plannen. Vrienden, familieleden, gasten, toeleveranciers, kunnen allemaal investeren. De minimale inleg verschilt per platform, maar vaak kun je investeren vanaf een laag bedrag.

Bancaire financiering blijkt lastig

je eigen bedrijf beginnenDat banken terughoudend zijn in het verstrekken van leningen is niet nieuw. Sinds de kredietcrisis is het lastig(er) om aan de selectiecriteria van een banklening te voldoen. Voor horecaondernemers is de bank als financier misschien nog wel lastiger, omdat het de horeca beoordeelt als risicovolle branche.

De horeca heeft vaak onvoorspelbare inkomsten. Voor overnames waarbij je voldoende eigen geld kunt inbrengen, is de bank vaak nog wel een optie. Ook is het voor goedlopende (franchise) ketens mogelijk om financiering te krijgen. Voor andere horecafinancieringen moet je soms bij niet-bancaire financieringsvormen je geld ophalen.

Geld ophalen via obligaties

zakelijke lening afsluiten via obligatiesObligaties zijn vooral bekend van de beurs, maar als je geld wilt ophalen bij meerdere mensen kun je ook zelf obligaties uitgeven. In tegenstelling tot bij crowdfunding-platforms, die jouw campagne bij een groot publiek onder de aandacht brengen, moet je dan wel zelf op zoek gaan naar investeerders.

Als ondernemer uit de horeca zijn zowel je leveranciers als gasten ook potentiële investeerders. Zeker wanneer je hen interessante incentives biedt. Denk aan een eigen loyaliteitsprogramma, een meer uitgebreide kaart of andere extra beleving. Dit maakt het voor tevreden vaste gasten al snel interessant om te investeren. Hetzelfde geldt voor leveranciers, die er ook voordeel bij hebben als jouw bedrijf groeit.

Waarom investeren beleggers in horeca?

Er zijn verschillende redenen waarom informele investeerders geld steken in horeca-projecten. Voor veel beleggers is het financieren van een horeca-onderneming leuker dan bijvoorbeeld een vastgoedpand of een (online) winkel, simpelweg omdat de branche tot de verbeelding spreekt.

Horecacampagnes hebben vaak een hoge gunfactor.

Daarnaast is het voor horeca-ondernemers eenvoudig om hun achterban te betrekken bij de plannen. Naast regelmatige updates over de voortgang kun je bepaalde incentives bieden als een gratis fles bubbels als ze komen eten, een uitnodiging voor de officiële opening of een vip-behandeling bij een avondje uit.

Voorwaarden voor een langere financiering

voorwaarden voor horeca-financieringenEen zakelijke lening via een platform is flexibeler dan via de bank, maar voor een langdurige lening is het nog altijd niet eenvoudig. Net als dat bancaire instellingen graag zekerheden zien willen ook deze financiers de risico’s zo veel mogelijk beperken.

Zo zijn er partijen die alleen financieren bij voldoende eigen vermogen of onderpand, bijvoorbeeld de inventaris, bedrijfswagen of een bedrijfspand.

Ook de ondernemer moet vaak garanties geven. Bijvoorbeeld met een extra hypotheek op zijn eigen woning, of tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid. Daarnaast zijn ondernemers soms verplicht om een deel van de leensom zelf in te leggen of binnen het eigen netwerk op te halen.